Konspekt lekcji języka niemieckiego w klasie IV
Prowadzący – Katarzyna Kwaśniewska
Temat: Puppenhaus (Podręcznik „der, die, das Neu dla kl.IV”)
Cel ogólny: praca ze słownictwem Cele operacyjne: Uczeń potrafi: - nazwać meble w języku niemieckim, - przy pomocy podręcznika opisać meble używając kolorów, - zapytać o kolor mebli Uczeń umie: - zapisać poprawnie nazwy mebli w zeszycie, - zapisać nazwy kolorów, - wymówić poprawnie nowe zwroty Kształtowanie postaw: - umiejętność współpracy w grupie
Metody pracy: gra dydaktyczna „Memory” Formy pracy: indywidualna i zbiorowa Pomoce dydaktyczne: rysunki do gry, magnesy, podręcznik, zeszyt przedmiotowy
Przebieg lekcji:
Część organizacyjna: Sprawdzenie listy obecności, zapisanie daty na tablicy, podanie tematu lekcji: Puppenhaus.
Część podstawowa: Uczniowie zapoznają się ze stroną tytułową rozdziału 5, która zawiera zdjęcia różnych domów i odgadują jakie treści może zawierać ten rozdział, o czym będą się uczyć teraz, co może oznaczać zwrot Zu Hause. Następnie powtarzają za nauczycielem nowe słowa ze strony tytułowej. Później nauczyciel zapisuje na tablicy, a uczniowie w swoich zeszytach tłumaczenie słówka z tematu. To słowo to Puppenhaus czyli Dom dla lalek. Nauczyciel pyta, co może znajdować się w takim domku, po podaniu kilku przykładów mebli przechodzi do następnego etapu lekcji jakim jest gra „Memory”.
das Sofa das Regal der Schrank der Tisch der Stuhl
die Kommode die Lampe der Teppich der Sessel das Bett
Tym razem komplet kart rysunki i podpisy ma nauczyciel. Są one na tyle duże, aby mogli je dostrzec wszyscy uczniowie w klasie i były widoczne po przyczepieniu na tablicy. Nauczyciel pokazuje rysunek mebla, wymawiają jego nazwę w języku niemieckim, którą uczniowie powtarzają chórem. Przyczepia go na tablicy. Później pokazuje zapis słowny wyrazu, przyczepia go pod rysunkiem, a uczniowie odczytują podpis. Tak się dzieje z kolejnymi słowami. Pokazując słowa następnym razem uczniowie próbują je nazwać samodzielnie. Nauczyciel przyczepia te raz rysunki na tablicy, ale ze złymi podpisami, uczniowie starają się ja dobrze poukładać. Następnie uczniowie powtarzają za nauczycielem nazwy kolorów z podręcznika, oraz zapisują w zeszycie pytanie: Wie ist das Sofa?, i odpowiedź: Das Sofa ist gelb. Na zakończenie uczniowie zapisują w zeszytach nazwy kolorów w języku niemieckim, w ten sposób, że obok nazwy niemieckiej malują kredką jago barwę.
Część końcowa: Jako pracę domową uczniowie maja narysować poznane na lekcji meble oraz podpisać je korzystając z podręcznika. Nauczyciel ocenia aktywność uczniów.
|